SusaWebTools

پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی

پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی
مقاله ، برنامه ، مسابقه ، تالار ، پخش زنده ، دین شناسی ، مراجع تقلید ، قالب وبلاگ ، کلیپ ، تم ......
لوگوی سایت
پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی
لینک دوستان
تبلیغات ویژه سایت
خبرخوان سایت

 

دانشنامه سور قرآنی
دانشنامه مهدویت

وهابیت، این مولود جهل عرب که همیشه عقل ستیز  و کاملا ارتجاعی هستند و در شمول مذاهب چهار گانه اهل سنت هم نیستند، در اوایل هزاره بیستم و به خاطر اقتصاد قوی نفتی و به کمک انگلیس توانست، موجودیت نکبت بار خودش را در سراسر حجاز و مناطق نفت خیز شیعیان، در شرق عربستان گسترش دهد، آنها با تعصبات قومی و نژادی و با همراهی سیاست های استعمار گران و عده ای از یهودیان، برای نابودی اسلام ناب به خصوص تشیع و خاندان اهل بیت پیامبر (ص) همصدا و هم قسم شده اند، اینان حتی نسبت به سایر اهل تسنن هم چنین دشمنى‌ای دارند ، و درهر كجا، مسلمانان چه شیعیان و چه برادران اهل سنت و اهل مقاومت، که می خواهند برای دفاع از اسلام و مسلمین، و برای حق قانونی خود علیه دشمنان اسلام قد علم کنند، غربی‌ ها بلافاصله پای وهابیت را به آنجا باز می کنند، و از آن ‌ها حمایت کرده، و علنا سلاح در اختیار آنها می گذارند.

مذهب‌ های ساختگی از جمله وهابیت، تکفیری ‌ها و جبهه القائده با هدف تفرقه‌ افکنی بین امت اسلام ایجاد شده است، چرا که آنان هیچ میزانی بر گفتار خود ندارند، و هر چه را می خواهند به زبان می آورند، آنها با یک کلام به کافر بودن همه مسلمانان جهان فتوی می دهند، و به راحتی حکم قتل آنان را صادر می کنند، به اعتقاد آنان، هیچ مسلمانی به غیر از خود آنها وجود ندارد، اینجاست که می بینیم دشمنان قسم خورده اسلام، به درازای تاریخ در تلاش بوده اند تا این که از اسلام، چهره ای نامطلوب و غیر واقعی ارائه بدهند، تا دل های مردم جهان به اسلام جذب و جلب نگردند، و شکل گیری وهابیت به همین منظور بوده است، تا همیشه وانمود کنند که اسلام دینی خشن و به تعبیر آنها دینی است که مروج ترور و کشتار می باشد، و اساسا فاقد منطق بوده، و در جهت خلاف انسانیت گام بر می دارد ، در حالی که همه می دانیم که دین اسلام به عنوان کامل ‌ترین و جامع ‌ترین دین در جهان، تمدن بزرگ انسانی را به گوش جهانیان رسانید، و در آن قتل، جنایت و خونریزی معنایی نداشت، و برای اولین بار در جهان خواندن و نوشتن را برای همه مردم دنیا به ارمغان آورد.


برچسب‌ها: وهابیت عقل ستیز ارتجاعی, مذهب‌ های ساختگی از جمله وهابیت, تکفیری ‌ها و جبهه القائده با هدف تفرقه‌ افکنی
ادامه مطلب
[ پنجشنبه هفدهم بهمن 1392 ] [ ] [ داریوش احمد رضا - ب ]


برای مشاهده پاسخ مسابقه تفسیر سوره انفال به ادامه مطلب بروید ...


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ششم مرداد 1390 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]
پاسخ مسابقه بشارت رضوان ۹ با عنوان منجی صادق

در ادامه مطلب ... .


ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1390 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

« پاسخ سوالات مسابقه اینترنتی بهار قرآن »

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به مناسبت فرا رسیدن ماه نور و برکت برگزار می نماید.

مهلت شرکت در مسابقه تا پایان ماه مبارک رمضان می باشد.

 

پاسخ سوالات در ادامه مطلب ... .


ادامه مطلب
[ سه شنبه بیست و ششم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره چهل وپنجم- طرح قرآنی 1444- 18/5/1389

با توجه به آیه 110 سوره مبارکه کهف امید به کدام امر است که لازمه آن اعمال صالح و اخلاص ذکر شده است؟

1. دوری از جهنم

2. دیدار پروردگار*

3. عاقبت به خیری

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.


[ دوشنبه هجدهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره چهل و سوم- طرح قرآنی 1444- 16/5/1389


با توجه به آیات 103 الی 106 سوره مبارکه کهف زیان مندترین انسانها را کافر به چه امری می داند؟

 

1. به نبوت و معاد

2. به وجود خداوند*

3. به حقوق مردم

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ شنبه شانزدهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره چهل و دوم- طرح قرآنی 1444- 14/5/1389

در آیات 99 الی 102 سوره مبارکه کهف ویژگی های کافرانی که جهنمی می شوند این است که :

1. از یاد خدا غافلند.

2. توان شنیدن حرف خدا را ندارند.

3. هر دو مورد*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ پنجشنبه چهاردهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره چهلم- طرح قرآنی 1444- 12/5/1389

 

با توجه به آیات 92 الی 94 سوره مبارکه کهف از ذو القرنین برای دفع « یاجوج و ماجوج » چه تقاضایی شد؟

1. از بین بردن آنها

2. ایجاد سد در برابر آنها*

3. هر دو مورد

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ سه شنبه دوازدهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی و نهم- طرح قرآنی 1444- 11/5/1389

 

با توجه به آیه 90 سوره مبارکه کهف عبارت « به آنچه در نزد ذوالقرنین بود احاطه کامل داشتیم » در دیدن قومی بوده که:

1. آفتاب ندیده بودند.

2. بسیار فقیر بودند.

3. پوششی نداشتند.*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ دوشنبه یازدهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی و هشتم- طرح قرآنی 1444- 10/5/1389

با توجه به آیات 86 الی 88 سوره مبارکه کهف ذو القرنین درباره چه کسانی گفت که:« نیکوترین اجر برای او خواهد بود »؟

1. کسی که جزء لشکریان او باشد.

2. کسی که ایمان و عمل صالح انجام دهد.*

3. هر دو مورد

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ یکشنبه دهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی و هفتم- طرح قرآنی 1444- 9/5/1389

 

عبارت « انا مکنّا له فی الارض » آیه 84 سوره مبارکه کهف مربوط به چه کسی است؟

1. حضرت خضر «ع»

2. حضرت موسی «ع»

3. ذو القرنین*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ شنبه نهم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی و چهارم- طرح قرآنی 1444- 4/5/1389

 

با توجه به آیه 77 سوره مبارکه کهف درباره ساختن دیوار حضرت موسی «علیه السلام» چه اعتراضی کرد؟

1. کاری بی حاصل است.

2. ساختن آن به ما مربوط نبود.

3. ای کاش برای آن مزد می گرفتی.*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ دوشنبه چهارم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی و دوم- طرح قرآنی 1444- 2/5/1389

 

با توجه به آیات 71 الی 73 سوره مبارکه کهف کدام یک مفهوم سخن حضرت موسی «ع» است؟

 

1.  به خاطر فراموشیم توبیخم مکن.

2.  در کارم بر من سخت مگیر.

3.  هر دو*

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ شنبه دوم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سی ام- طرح قرآنی 1444- 30/4/1389

 

با توجه به آیات 63 الی 64 سوره مبارکه کهف در کنار صخره ای که حضرت موسی و خضر «علیهما السلام» بودند چه اتفاقی افتاد؟

1.   ماهی زنده شد و به دریا رفت.*

2.   حضرت موسی «ع» به عبادت پرداخت.

3.   حضرت خضر «ع» به نماز ایستاد.

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ جمعه یکم مرداد 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره  بيست ونهم- طرح قرآنی 1444- 29/4/1389

با توجه به آیات 60 الی 62 سوره مبارکه کهف حضرت موسی علیه السلام برای دیدن خضر «ع» به کجا باید می رفت؟

1. به سمت دریا

2. مجمع البحرین*

3. جای خاصی نبود

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ سه شنبه بیست و نهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره  بيست وهشتم- طرح قرآنی 1444- 28/4/1389


در آیه 59 سوره مبارکه کهف قریه ها را در چه هنگام مستحق عذاب دانسته است؟

 

1.   وقتی راه ظلم در پیش گیرند.*

2.   وقتی از خدا غافل شوند.

3.   وقتی به دنیا بپردازند.

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ دوشنبه بیست و هشتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  27/4/1389

 

 

مهمترین خصوصیت دوره جوانی در تعالیم اسلام چیست؟

 

۱- آمال و آرزو

۲- رشد قوای جسمی

۳- شکوفایی روح*

۴- هیجان و عواطف

منبع : کتاب تعلیم و تربیت در اسلام اثر استاد شهید مرتضی مطهری

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

 

*با تشکر از « سید »

[ یکشنبه بیست و هفتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره  بيست وهفتم- طرح قرآنی 1444- 27/4/1389

دو صفتی که برای پیامبران در آیه 56 سوره مبارکه کهف آمده کدام است؟

1. رحیم و مهربان

2. بشارت گر و هشدار دهنده*

3. هادی و ولی

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ یکشنبه بیست و هفتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيست و ششم- طرح قرآنی 1444- 26/4/1389

در آیه 54 سوره مبارکه کهف چه نقطه ضعفی برای انسان ذکر شده است؟

1. شتابزده

2. ناسپاس

3. بسیار اهل جدال*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ شنبه بیست و ششم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  26/4/1389

 

اصلی ترین خصوصیت پیامبران الهی از منظر قرآن کریم کدام است؟

۱- معجزه و دعوت

۲- زهد و ریاضت

۳- وحی و رهبری

۴- دعوت و تبلیغ*

منبع : کتاب وحی و نبوت اثر استاد شهید مرتضی مطهری

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

*با تشکر از « سید »

[ شنبه بیست و ششم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيست و پنجم- طرح قرآنی 1444- 24/4/1389

بر اساس آیات 52 الی 53 سوره مبارکه کهف ، در روز قیامت مشرکان معبودان خود را می خوانند ولی ... .

1. به آنها جوابی نمی دهند.*

2. از آنها بیزاری می جویند.

3. به آنها بی توجهی می کنند.

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ پنجشنبه بیست و چهارم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيست وچهارم- طرح قرآنی 1444- 23/4/1389

در آیه 50 سوره مبارکه کهف شیطان از کدام طایفه دانسته شده است؟

1. ملائکه

2. جن*

3. هر دو

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ چهارشنبه بیست و سوم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  22/4/1389 

شیوه مواجهه پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در برابر دشمنان چگونه بود؟

۱- انعطاف و نرم خوی*

۲- دشمنی و جنگ

۳- استقامت

۴- مدارا و مسالمت

منبع : کتاب سیره نبوی اثر استاد شهید مرتضی مطهری

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

*با تشکر از « سید »

[ سه شنبه بیست و دوم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيست و سوم- طرح قرآنی 1444- 22/4/1389

براساس آیه 49 سوره مبارکه کهف در روز قیامت مردم چه چیزی را حاضر می یابند؟

1. اعمال خود را

2. صورت اعمال خود را*

3. کیفر و پاداش اعمال خود را

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ سه شنبه بیست و دوم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيست و دوم- طرح قرآنی 1444- 21/4/1389

با توجه به آیات ۴۷ الی ۴۸ سوره مبارکه کهف در حشر قيامت كدام دسته ها حاضر مي شوند؟

۱- شاهدان

۲- تمام مردم*

۳- فرشتگان

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ دوشنبه بیست و یکم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  21/4/1389

 

 

از منظر قرآن كريم ، پيوند زن و شوهر بر مبناي چه هدفي است؟

 

۱- رابطه عاطفي

۲- بقاي نسل

۳- موانست روحي

۴- مودت و رحمت*

 

* می توان با مراجعه به سوره مبارکه روم آیه 21 به پاسخ سوال رسید.

 

منبع : کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) اثر استاد شهید مرتضی مطهری

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

 

*با تشکر از « سید »

[ دوشنبه بیست و یکم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  20/4/1389

 

پيامبران بر مبناي وحي الهي ، بزرگترين نهضت ها را ايجاد كردند ، از منظر قرآن كريم نهضت پيامبران چه نوع نهضتي است؟

۱- انقلاب سياسي

۲- انقلاب اجتماعي

۳- انقلاب طبقاتي

۴- انقلاب درعقيده و ايمان*

 

منبع : کتاب جامعه و تاریخ اثر استاد شهید مرتضی مطهری

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

*با تشکر از « سید »

[ یکشنبه بیستم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيستم و یکم- طرح قرآنی 1444- 20/4/1389

 

با توجه به آیات ۴۵ الی ۴۶ سوره مبارکه کهف ،در مقایسه اعمال صالح پایدار نسبت به مال دنیا کدام مزیت بیان شده است؟

۱- اعمال صالح در نزد خدا ثواب برتری دارد

۲- به اعمال صالح امید بیشتری دارد

۳- هر دو مورد *

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ یکشنبه بیستم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره بيستم  - طرح قرآنی 1444- 17/4/1389

 

با توجه به آیات 42 الی 44 سوره مبارکه کهف مرد دنیادوست هنگام عذاب و از دست رفتن نعمت ها از چه کاری پشیمان شد؟

1.  از انفاق نکردن

2.  از دروغ گفتن

3.  شرک به پروردگار و توجه به غیر او*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ پنجشنبه هفدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره نوزدهم  - طرح قرآنی 1444- 16/4/1389

 

از آیات 39 الی 41 سوره مبارکه کهف می آموزیم که در هنگام روی آوردن نعمت ها کدام ذکر را بگوئیم؟

1.  اعوذ بالله

2.  ماشاء الله*

3.  انشاء الله

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ چهارشنبه شانزدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  16/4/1389

 

از منظر قرآن كريم، نسبت انسانها با حق و باطل چيست؟

1ـ گرايش به باطل دارند*

2ـ نسبت به حق اعتنايي ندارند

3ـ خواستار دنيا هستند

4ـ پيروي از حق مي‌كنند


پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ چهارشنبه شانزدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره هجدهم  - طرح قرآنی 1444- 15/4/1389

 

از آیات 35 الی 38 سوره مبارکه کهف استفاده می شود که دنیادوستان ممکن است به کدام عاقبت دچار شوند؟

1.  انکار قیامت*

2.  بی تفاوتی به درماندگان

3.  خودخواهی

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ سه شنبه پانزدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  13/4/1389

 

اصلی ترین ویژگی خوارج که موجب جنگ و دشمنی آنان با حضرت علی (ع)شد کدام است؟

۱- انتقاد به شیوه حکومت

۲- اعتراض به حکمیت

۳- نداشتن بصیرت در دین*

۴- ضعف در آگاهی و فهم سیاسی

منبع :

کتاب حق و باطل اثر شهید مطهری

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ یکشنبه سیزدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره شانزدهم  - طرح قرآنی 1444- 13/4/1389

 

با توجه به آیات 30 الی 31 سوره مبارکه کهف  خداوند اجرچه کسانی را ضایع نمی کند؟

1.  اهل حق باشند.

2.  به مردم خدمت کنند.

3.  اهل ایمان و اعمال صالح باشند.*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ یکشنبه سیزدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره پانزدهم  - طرح قرآنی 1444- 12/4/1389

 

با توجه به آیه 29 سوره مبارکه کهف کدام مطلب صحیح است؟

1.   انسان می تواند به راه ایمان یا کفر برود.*

2.   ما حق نداریم کسی را به ایمان دعوت کنیم.

3.   هیچ کیفری برای انسان در انتخاب وجود ندارد.

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ شنبه دوازدهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوالات مسابقه تفسیر سوره کهف – پایگاه درس هایی از قرآن کریم

 

 

پاسخ سوالات در ادامه مطلب ... .


ادامه مطلب
[ پنجشنبه دهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  10/4/1389

 

مهم ترین علت گرایش ها و تمایلات معنوی در بشر کدام است؟

۱- میل به بقا

۲- ایمان به حقایق الهی*

۳- ترس از تنهایی و دلهره ها

۴- گرایش به ریاضت

منبع :

صفحات 11 و 12 کتاب انسان و ایمان اثر شهید مطهری 

ملاك امتياز انسان

بينش وسيع و گسترده انسان درباره جهان ، محصول كوشش جمعی بشر است كه‏ در طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تكامل يافته است اين بينش كه‏ تحت ضوابط و قواعد و منطق خاص در آمده نام " علم " يافته است علم به‏ معنی اعم يعنی مجموع تفكرات بشری درباره جهان كه شامل فلسفه هم می‏شود محصول كوشش جمعی بشر است كه نظم خاص منطقی يافته است . گرايشهای معنوی و والای بشر ، زاده ايمان و اعتقاد و دلبستگيهای او به‏ برخی حقايق در اين جهان است كه آن حقايق ، هم ماورای فردی است ، عام و شامل است ، و هم ماورای مادی است ، يعنی از نوع نفع و سود نيست‏ اينگونه ايمانها و دلبستگيها ، به نوبه خود ، مولود برخی جهان بينی‏ها و جهان شناسی‏ها است كه يا از طرف پيامبران الهی به بشر عرضه شده است و يا برخی فلاسفه خواسته‏اند نوعی تفكر عرضه نمايند كه ايمانزا و آرمان خيز بوده باشد. به هر حال گرايشهای والا و معنوی و فوق حيوانی انسان آنگاه كه پايه و زيربنای اعتقادی و فكری پيدا كند نام " ايمان " به خود می‏گيرد . پس نتيجه می‏گيريم كه تفاوت عمده و اساسی انسان با جانداران ديگر كه‏ ملاك " انسانيت " او است و انسانيت وابسته به آن است ، علم و ايمان‏ است . درباره امتياز انسان از جانداران ديگر سخن فراوان گفته شده است برخی‏ منكر امتياز اساسی ميان اين نوع و ساير انواع هستند ، تفاوت آگاهی و شناخت انسان باحيوان را از قبيل تفاوت كمی و حداكثر تفاوت كيفی‏ می‏دانند ، نه تفاوت ماهوی همه آن شگفتيها و اهميتها و عظمتها كه نظر فلاسفه بزرگ شرق و غرب را سخت درباره مساله شناخت در انسان جلب كرده‏ است ، چندان مورد توجه اين گروه واقع نشده است . اين گروه انسان را از نظر خواسته‏ها و مطلوبها نيز يك حيوان تمام عيار می‏دانند بدون كوچكترين تفاوتی از اين نظر برخی ديگر تفاوت او را در جان داشتن می‏دانند ، يعنی معتقدند جاندار و ذی حيات منحصر به انسان‏ است ، حيوانات ديگر نه احساس دارند و نه ميل و نه درد و نه لذت ، ماشينهايی بی‏جان‏اند شبيه جاندار تنها موجود جاندار انسان است ، پس‏ تعريف حقيقی او آن است كه موجودی است جاندار ديگر انديشمندان كه‏ انسان را تنها جاندار جهان نمی‏دانند و به امتيازات اساسی ميان او و ساير جانداران قائلند.

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ پنجشنبه دهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره چهاردهم  - طرح قرآنی 1444- 10/4/1389

 

با توجه به آیه 28 سوره مبارکه کهف با چه کسانی باید صابر و پایبند بود ؟

1.  کسانی که صبح و شام خدا را می خوانند.

2.  کسانی که رضای خدا را می طلبند.

3.  هر دو مورد*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ پنجشنبه دهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  9/4/1389 

منشاء اصلی از خود بیگانگی انسان و جامعه کدام است؟

۱- رفاه و ثروت

۲- آخرت گرائی و زهد

۳- عدم توجه به اصالت انسان

۴- از دست دادن هویت و خود واقعی*

منبع :

صفحات 162 تا 165 کتاب فطرت اثر شهید مطهری

 

خود را باختن ، خود را فراموش كردن

يادم است كه در حدود بيست سال پيش يكی دو سال بعد از آنكه به تهران‏ آمده بودم ( من در سال 31 به تهران آمدم ) يك جلسه تفسير خصوصی مختصری‏ در منزل يكی از رفقای تجار بازاری داشتيم كه من آنجا می‏رفتم تفسير می‏گفتم‏ ، تفسير هم نمی‏توان گفت ، بحثی درباره آيات منتخبه و يك جلسه موعظه و تذكر بود ، برای خود من اين مسأله اولين بار آن وقت مطرح شد ، مطلبی را از قرآن آن وقت الهام گرفتم و يادم است كه در آن جلسه همين مسأله را طرح كردم ، مكرر هم بعد طرح می‏كردم كه از قرآن استنباط می‏شود كه انسان‏ گاهی حالتی پيدا می‏كند كه خودش با خودش فاصله پيدا می‏كند ( من آنجا تعبير فاصله می‏كردم ) ، خودش از خودش دور می‏شود ، چون اين تعبير در قرآن مكرر آمده است : خود را باختن ( خود باختن ) باختن به همان معنايی‏ كه در قمار می‏گويند يا در معامله می‏گويند فلان شخص باخت ، زيان كرد ، سرمايه را باخت و از دست داد ، در صورتی كه باور كردن اين امر برای‏

انسان خيلی مشكل است ، زيرا وقتی انسان چيزی را كه مملوك و در حيطه‏ ملكيتش باشد ببازد يعنی او را به ديگری می‏دهد اما اينكه انسان خودش را ببازد چگونه می‏شود ؟ قرآن می‏فرمايد : « قل ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم »( 1 ) بگو زيانكاران ، فقط يعنی زيانكار حقيقی آنان‏اند كه خود را زيان كرده‏اند ، يعنی آن كسی كه مالش را زيان می‏كند او زيانكار حقيقی نيست ، آن ، چيز مهمی نيست ، زيانكار واقعی آن است كه اصلا خودش را زيان كرده ، اصلا خودش را يكجا باخته . " نسيان خود " يعنی خود را فراموش كردن ، اين‏ هم از نظر فلسفی خيلی تصورش مشكل است زيرا علم انسان به خودش علم‏ حضوری است و علم حضوری قابل فراموشی نيست ، علم حصولی قابل فراموشی‏ است ، يعنی انسان اصلا جوهر ذاتش علم است و خودش همان علم خود به خود است .

سخن مولوی

خود را باختن ، خود را فراموش كردن ، اين برای من همان وقت مبدأ يك‏ فكر شد . البته بعدها ديدم كه حكما و بالاخص عرفای اسلامی اين مطلب را سالها قبل از ما درك كرده و خيلی هم روی آن تكيه كرده‏اند راجع به اينكه‏ من واقعی انسان چيست و كيست ، و بلكه اساس عرفان بر پيدا كردن خود واقعی و من واقعی است يعنی دريدن پرده‏های خود خيالی و من خيالی و رسيدن‏ به من واقعی ، يعنی " خود را گم كردن " ، " خود را اشتباه كردن " ، " خود را باختن " ، " خود را از دست دادن " اين يك معنی‏ای بوده كه‏ آن را خيلی خوب از قرآن الهام گرفته‏اند و بعد خوب هم شرح و تفسير كرده‏اند كه يكی از آن تفسيرها و تمثيلهای بسيار عالی كه انصافا شاهكار است تمثيلی است كه مولوی بيان كرده است می‏دانيد كه او مطلب را به صورت تمثيل ذكر می‏كند در اين زمينه كه انسان خود عالی خودش را با خوددانی‏اش اشتباه می‏كند ، يا بگوييد جنبه روحی و معنوی خودش را كه خود واقعی است با جنبه نفس و تن اشتباه می‏كند ، يعنی خودش را اين خيال‏ می‏كند .

مثل اينجور می‏آورد : فرض كنيد شخصی زمينی دارد . شروع می‏كند آن زمين‏ را ساختن ، مصالح می‏برد : آجر می‏برد ، گچ و سيمان و خاك می‏برد ، چوب و آهن می‏برد و يك خانه بسيار مجلل در آن زمين می‏سازد . فردا می‏خواهد برود به خانه خودش . وقتی می‏خواهد اسباب كشی كند ، می‏رود آنجا ، يك وقت‏ متوجه می‏شود كه خانه را روی زمين همسايه ساخته ، اشتباه كرده ، آن زمينی‏ كه مال او بوده آن است ، اين زمين مال ديگری است و او هر چه ساخته در زمين بيگانه ساخته . طبق قانون هم كه حق ندارد از همسايه چيزی بگيرد ، چون همسايه می‏گويد من كه نگفتم بساز ، خودت آمدی ساختی ، بيا همه را بردار ببر ، و اگر بخواهد خانه را خراب كند بايد پول ديگری خرج كند ، مجبور است رها كند و برود . مولوی در بيان كردن اين لطائف روحی عجيب‏ است ، می‏گويد :

 

در زمين ديگران خانه مكن                         كار خود كن كار بيگانه مكن

كيست بيگانه ، تن خاكی تو                      كز برای اوست غمناكی تو

 

می‏گويد يك عمر داری برای تن و برای نفس كار می‏كنی و خيال می‏كنی برای‏ خودت داری كار می‏كنی .

تا تو تن را چرب و شيرين می‏دهی                 گوهر جان را نيابی فربهی

گر ميان مشك تن را جا شود                       وقت مردن گند آن پيدا شود

 

می‏گويد اگر يك عمر تن را در مشك قرار بدهی [ هنگام مردن گند آن پيدامی‏شود ] .

مشك را بر تن مزن بر جان بمال                 مشك چه بود ؟ نام پاك ذوالجلال

 

چنانكه قرآن می‏فرمايد : " « و لا تكونوا كالذين نسوا الله فانسيهم انفسهم » " ( 1 ) . قرآن ميان " يافتن خود " و " يافتن خدا " تلازم قائل است . قرآن‏ می‏گويد فقط كسانی خود را يافته‏اند كه خدا را يافته باشند و كسانی كه خدا را يافته‏اند خودشان را يافته‏اند . ( « من عرف نفسه عرف ربه » و متقابلا : « من عرف ربه عرف نفسه » . ) در منطق قرآن ، جدايی نيست . اگر انسانی خيال كند كه خود واقعی‏اش را دريافته است بدون اينكه خدا را دريافته باشد اشتباه كرده . اين از اصول معارف قرآن است . اين مطلبی كه امروز به نام " از خود بيگانگی " يا صحيحترش " با خود بيگانگی " می‏گويند ، در معارف اسلامی سابقه خيلی زياد دارد ، يعنی از قرآن شروع می‏شود و سابقه‏ای بيش از هزار سال دارد با يك سير مخصوص به‏ خود .

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ چهارشنبه نهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره سیزدهم - طرح قرآنی 1444- 9/4/1389

 

با توجه به آیه 26 سوره مبارکه کهف معنای عبارت « ابصر به و اسمع » کدام یک است؟

1.  خداوند آنها را بینا و شنوا می کند.

2.  خداوند چقدر بینا و شنواست.*

3.  آنها بینا و شنوایند.

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.


[ چهارشنبه نهم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  8/4/1389

 

پایدارترین و اصیل ترین جنبه وجود انسان از منظر اسلام کدام است؟

 

۱- تمایلات مادی و دنیوی

۲- میل به زهد و عزلت

۳- پرستش و عبادت

۴- گرایش های اخلاقی

منبع :

صفحات 41 تا 53 کتاب انسان در قرآن اثر شهید مطهری

 

 

موجود چند بعدی

 

4- تقديس و پرستش

 

يكی از پايدارترين و قديمی‏ترين تجليات روح آدمی و يكی از اصيل‏ترين‏ ابعاد وجود آدمی ، حس نيايش و پرستش است . مطالعه‏ء آثار زندگی بشر نشان می‏دهد هر زمان و هر جا كه بشر وجود داشته است ، نيايش و پرستش هم‏ وجود داشته است ، چيزی كه هست شكل كار و شخص معبود متفاوت شده است : از نظر شكل از رقصها و حركات دسته جمعی موزون همراه با يك سلسله اذكار و اوراد گرفته تا عالی‏ترين خضوعها و خشوعها و راقی‏ترين اذكار و ستايشها ، و از نظر معبود از سنگ و چوب گرفته تا ذات قيوم ازلی ابدی منزه از زمان و مكان .

پيامبران پرستش را نياوردند و ابتكار نكردند ، بلكه نوع پرستش را يعنی نوع آداب و اعمالی كه بايد پرستش به آن شكل صورت گيرد ، به بشر آموختند و ديگر اينكه از پرستش غير ذات يگانه ( شرك ) جلوگيری به عمل آوردند . از نظر مسلمات دينی و همچنين از نظر برخی علمای دين شناسی بشر ابتدا موحد و يگانه پرست بوده است و خدای واقعی خويش را می‏پرستيده‏ است . پرستش بت يا ماه و يا ستاره و يا انسان از نوع انحرافهايی است‏ كه بعدا رخ داده است . يعنی چنين نبوده كه بشر پرستش را از بت يا انسان يا مخلوقی ديگر آغاز كرده باشد و تدريجا با تكامل تمدن به پرستش‏ خدای يگانه رسيده باشد . حس پرستش كه احيانا از آن به حس دينی تعبير می‏شود ، در عموم افراد بشر وجود دارد. قبلا از " اريك فروم " نقل‏ كرديم كه : " انسان ممكن است جانداران يا درختان يا بتهای زرين يا سنگی يا خدای‏ نا ديدنی يا مردی ربانی يا پيشوايی شيطانی صفت را بپرستد ، می‏تواند نياكان يا ملت يا طبقة يا حزب خود يا پول و كاميابی را بپرستد . . . او ممكن است از مجموعه‏ء معتقداتش به عنوان دين ، ممتاز از معتقدات غير دينی آگاه باشد و ممكن است بر عكس ، فكر كند كه هيچ دينی ندارد . مسأله‏ بر سر اين نيست كه دين دارد يا ندارد ، مسأله بر سر اين است كه كدام‏

دين را دارد ".

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ سه شنبه هشتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره دوازدهم - طرح قرآنی 1444- 8/4/1389

با توجه به آیات 23 الی 24 سوره مبارکه کهف برای تصمیم هر کاری چه باید گفت؟

1.   اگر خدا بخواهد.

2.   اگر شرایط مهیا گردد.

3.   هر دو مورد*

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ سه شنبه هشتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

« پاسخ سوالات مسابقه اینترنتی بانوی قهرمان کربلا »

 


 

پاسخ سوالات در ادامه مطلب ... .


ادامه مطلب
[ دوشنبه هفتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  7/4/1389

 

 

قرآن کریم اصلی ترین علت گرایش انسان ها به دین اسلام را چه میداند؟

 

۱- تلاش مسلمانان

۲- فطری بودن دین اسلام*

۳- اجبار و اکراه

۴- پاداش بهشت

 

منبع :

صفحات 41 تا 53 کتاب فطرت اثر شهید مطهری

 

 

فطريات انسان

 

ابتدا به دو سؤال از سؤالات مطرح شده جواب می‏دهيم و بعد وارد بحث‏ خودمان می‏شويم . يك سؤال اين است كه آيا مسائلی كه قرآن مجيد از زبان‏ نوع انسان بيان می‏كند فطری است يا خير ؟ مثلا قرآن می‏فرمايد : « و يقول‏ الانسان‏ء اذا ما مت لسوف اخرج حيا »( 1 ) . آيا از اينجا دانسته نمی‏شود كه اعتقاد به رستاخيز فطری نيست ؟ اين سؤال از نظر كلی سؤال خوبی است يعنی سؤالی است كه بايد روی آن‏ كار كرد و ديد كه آيا مجموع آنچه كه قرآن از زبان نوع انسان نقل می‏كند مربوط به يك سلسله امور فطری انسان است يا نه ؟ به هر حال اين سؤال به‏ صورت كلی قابل بحث و قابل طرح است و بايد مجموع آياتی كه در اين زمينه‏ هست جمع آوری بشود . ولی آنچه كه راجع به خصوص آيه : " « و يقول‏ الانسان‏ء اذا ما مت لسوف اخرج حيا »"زنده می‏شوند ولی اين زنده شدن را يك نوع بازگشت به دنيا تلقی می‏كرده‏ است كه اكثر مردم اينطور تلقی می‏كنند نه بازگشت به خدا . اگر تصور ما از معاد اين باشد كه نوعی بازگشت جديد به همين دنياست قدر مسلم اعتقاد به معاد يك امر فطری نيست ، اما اگر تصورمان‏ از معاد اين باشد كه واقعيت و حقيقتش بازگشت به خداست ، آن وقت يك‏ امری می‏شود مربوط به رابطه انسان و خدا ، كه اين را می‏توانيم در محلش‏ بحث كنيم كه اين ، امری فطری است .

آيا وجدان كردن دليل فطری بودن است ؟

 

 

سؤال ديگری مطرح شده است كه : آيا در اثبات وجود فطرت برای انسان ، به همين اكتفا می‏كنيم كه‏ فطريات را در خودمان می‏يابيم ، و يا استدلال ديگری هست ؟ چون در صورت‏ اول ، غرائز ، هوسها و فطريات كاملا قابل تداخل‏اند و تكيه بر تفاوتهای‏ اصطلاحی و لفظی ، كافی نيست و خلاصه مرز دقيقتر فطرت و غريزه در انسان‏ چيست ؟ و آيا اين مرزها قراردادی است ( مثلا تقسيمشان به خودآگاه و

ناخودآگاه ) يا واقعی است ؟ اين در واقع دو سؤال در طول يكديگر است . می‏گويند آيا برای اثبات‏ فطری بودن يك امر به همين جهت اكتفا می‏كنيم كه " ما آن امر را در خود می‏يابيم " ؟ جواب اين است كه اولا ما هنوز در مقام اثبات فطری بودن و يا علائم فطری بودن يك امر برنيامده‏ايم و بعد درباره آن صحبت می‏كنيم ، ثانيا فرضا چنين چيزی باشد ، اين يك چيز عجيبی نيست كه يك امری برای‏ ما فطری باشد و دليل ما بر فطری بودنش اين باشد كه خود فطری بودنش را در ضمير خودمان می‏يابيم . اين نظير آن است كه ما يك سلسله بديهيات‏ اوليه داريم ، مثلا می‏گوييم اينكه " كل از جزء بزرگتر است و محال است‏ كه جزء برابر با كل يا بزرگتر از كل خودش باشد " بديهی است ، بعد كسی بگويد چه دليلی بر بديهی بودن اين مطلب هست ؟ خودش بديهی است ولی اين كه‏ بديهی است آيا نظری است يا بديهی ؟ می‏گوييم اين هم كه بديهی است ، بديهی است . اگر ما فرض كنيم كه [ بديهی بودن آن ] بديهی نباشد و نظری‏ باشد بايد برايش دليل بياوريم ، آن دليل ما چگونه است ؟ نظری است يا بديهی ؟ اگر فرض كنيم دليل ما نظری باشد پس آن هم دليل می‏خواهد . حال‏ دليل دليل چطور ؟ نظری است يا بديهی ؟ اگر در آخر به يك بديهی رسيديم‏ كه آن ، بديهی بودنش احتياج به دليل ندارد اين می‏تواند درست باشد ، اما اگر به چنين بديهی‏ای هرگز نرسيم پس هيچ بديهی‏ای نداريم و هيچ نظری‏ای‏ نداريم ، يعنی وقتی هيچ بديهی‏ای نداشته باشيم هيچ استدلالی نمی‏توانيم‏ داشته باشيم ، چون [ در اين صورت ] استدلال ما بر يك امر نظری يعنی بر يك امر مجهول [ مبتنی است ] . اگر ما بخواهيم بر يك امر مجهول ، از يك امر نظری ( يعنی از يك امر مجهول ديگر ) دليل بياوريم اين كار مثل‏ ضم صفر به صفر است كه اثری ندارد . پس تعجبی ندارد كه كسی بگويد كه ما يك سلسله امور فطری داريم و فطری‏ بودن آنها را در ضمير خودمان وجدان می‏كنيم و هيچ نيازی به دليل نداريم . در عرايض بعد درباره اين مطلب توضيح بيشتر داده می‏شود . در ادامه سؤال گفته‏اند كه : در اين صورت فرقی ميان غريزه و هوس و مانند آن باقی نمی‏ماند .اتفاقا آن بحثی كه ما كرديم بحث لغوی بود يعنی بحث ما بر سر اين بود كه اين لغت " فطرت " كه در قرآن و بعد در اصطلاحات علما به كار برده‏ شده در چه موردی به كار رفته است ؟ ما ابايی نداريم كه كسی بر روی همه‏ اين مسائل فطری اسم غريزه را بگذارد . مگر اسم غريزه را كه رويش گذاشتند ديگر قضيه حل شده است ؟ ! بحث در ماهيت آن كه رويش گذاشتند ديگر قضيه‏ حل شده است ؟ ! بحث در ماهيت آن امر غريزی و آن امر فطری است ، حال‏ شما می‏خواهيد اسمش را " غريزه " بگذاريد يا " فطرت " . ما به لغت‏ كاری نداريم ( 1 ) كه آيا لغت فطرت با لغت غريزه فرق دارد يا فرق‏ ندارد . بحث در اين است كه آيا آنچه كه به نام انسانيت ناميده می‏شود و به عنوان ملاكهای انسانی شناخته می‏شود و به عنوان ملاكهای انسانی شناخته‏ می‏شود اكتسابی است يا غير اكتسابی ؟ آيا آن ملاكها از خارج بر انسان‏ تحميل شده است يا از ذات انسان می‏جوشد ؟ بحث ما اين است . وقتی‏ می‏گوييم اين ملاكها فطری است يعنی از ذات انسان می‏جوشد و انسان موجودی‏ است كه بذر اين ملاكها در عمق وجودش كاشته شده است و وجود دارد . حال‏ شما می‏خوا هيد اسم اين را هم غريزه بگذاريد بگذاريد ، اين بحث لغوی‏ می‏شود . ما فقط خواستيم بگوييم كه معمولا در اين گونه موارد لغت " غريزه‏

" را اطلاق نمی‏كنند . كسی هم بخواهد لغت غريزه را اطلاق كند بكند . معمولا در مورد حيوانات " فطرت " نمی‏گويند ، كسی بخواهد لغت فطرت را هم به‏ كار ببرد به كار ببرد . پس بحث ، بحث لغوی نيست . اما در آن جهت كه گفته‏اند آنچه كه در انسان هست..........

 

 

نظر قرآن

 

اما ببينيم نظر قرآن چيست . ما از يك طرف ديديم كه قرآن می‏فرمايد :

« و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع و الابصار و الافئده لعلكم تشكرون ». وقتی نوزاد به دنيا می‏آيد لوح ضميرش از همه‏ چيز صاف و پاك است . ولی در عين حال قرآن بعضی از مسائل را به شكلی‏ طرح می‏كند كه فهميده می‏شود كه [ آن مسائل ] بی نياز از استدلال است . مثلا خود مسأله توحيد در قرآن چگونه مطرح شده و اين آيات چگونه با يكديگر جور

در می‏آيد ؟ مسأله توحيد در قرآن كه بعد آياتش را می‏خوانيم امری است‏ فطری . پس اين " « لا تعلمون شيئا »" و اين مطلب كه شما خدا را به‏ نوعی در باطن و در ضمير می‏شناسيد چگونه با هم جمع می‏شوند ؟ نه ، اينها با يكديگر قابل جمع‏اند .

باز از خصوصيات قرآن است كه دم از " تذكر " می‏زند . خيلی عجيب‏ است ! در عين اينكه آن نظريه افلاطونی به آن شدت در قرآن رد شده است‏ می‏بينيم قرآن به پيغمبر می‏فرمايد : فذكر يادآوری كن « انما انت مذكر 0 لست عليهم بمصيطر »( 1 ) ( آيات ذكر ، كه يكی و دو تا هم نيست ) . حتی خود قرآن " ذكر " نام گرفته است . همچنين به خود رسول اكرم كلمه " ذكر " اطلاق شده است : « قد انزل الله اليكم‏ ذكرا ، رسولا ». . .. پس [ اين آيات ] نشان می‏دهد كه در عين حال‏ قرآن قائل به مسائلی است كه برای آن مسائل ، تذكر و ياد آوری كافی است‏ و استدلال نمی‏خواهد . مثلا در آيه " « هل يستوی الذين يعلمون و الذين لا يعلمون »" ( 2 ) استفهام تقريری می‏كند. قرآن در اين روش خود - كه يك روش خاصی در قرآن است - مسائل را به صورت سؤال طرح می‏كند . وقتی می‏خواهد دعوت به ايمان و عمل صالح كند می‏فرمايد : « ام نجعل الذين‏ امنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فی الارض ام نجعل المتقين كالفجار  . يعنی ما سؤال می‏كنيم شما خودتان جوابش را بدهيد . در دنباله همين‏ نوع آيات است : « انما يتذكر اولوا الالباب » صاحبان عقلها خودشان متذكر می‏شوند . پس فطرياتی كه قرآن قائل است از نوع فطريات افلاطونی نيست كه بچه‏ قبل از اينكه متولد شود اينها را می‏دانسته و مجهز به اينها به دنيا می‏آيد ، بلكه به معنای اين است كه استعداد اينها در هر كسی هست به طوری كه‏ همينقدر كه بچه به مرحله‏ای رسيد كه بتواند اينها را تصور كند تصديق اينها برايش فطری است . پس آيه " « و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون‏ شيئا و جعل لكم السمع و الابصار و الافئده لعلكم تشكرون »" با اين مسأله‏ كه توحيد ، فطری است و با اين مسأله كه قرآن بسياری از مسائل را به‏ عنوان " تذكر " ذكر می‏كند منافات ندارد ، چون " فطری است " به معنی‏ اين است كه احتياج به آموزش استدلال ندارد ، نه به اين معنا كه قبل از آمدن به اين دنيا آنها را می‏دانسته تا در اين صورت اين دو آيه با يكديگر منافات داشته باشند . اين در باب فطريات علمی .

 

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ دوشنبه هفتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره یازده- طرح قرآنی 1444- 7/4/1389

در آیه 22 کدام تعداد در مورد اصحاب کهف تأیید شده است؟


1.   تعداد آنها 5 نفر بود.

2.   تعداد آنها 7 نفر بود.

3.   تعداد آنها را خدا می داند.*

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ دوشنبه هفتم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  6/4/1389

 

 

مهمترين اصلی كه قرآن كريم انسان ها را در اجتماع به آنها دعوت میكند، كدام است؟

 

1- تبعيت از سنت‌های گذشته

۲- پيروي از اكثريت جامعه

۳- آزادی

۴- استقلال فكری*

 

منبع :

صفحات 70 و 71 کتاب انسان و ایمان اثر شهید مطهری

 

 

شخصيت گرائی

 

يكی ديگر از موجبات لغزش انديشه ، گرايش به شخصيتها است شخصيتهای‏ بزرگ تاريخی يا معاصر از نظر عظمتی كه در نفوس دارند بر روی فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر می‏گذارند و در حقيقت هم‏ فكر و هم اراده ديگران را تسخير می‏كنند ، ديگران آنچنان می‏انديشند كه‏ آنها می‏انديشند و آنچنان تصميم می‏گيرند كه آنها می‏گيرند ، ديگران در مقابل آنها استقلال فكر و اراده خود را از دست می‏دهند . قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكری می‏كند و پيرويهای كوركورانه از اكابر و شخصيتها را موجب شقاوت ابدی می‏داند لهذا از زبان مردمی كه از اين راه گمراه می‏شوند نقل می‏كند كه در قيامت می‏گويند : « ربنا انا اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلونا السبيلا ». پروردگارا ما بزرگان و اكابر خويش را پيروی و اطاعت كرديم و در نتيجه‏ ما را گمراه ساختند .

 

منابع تفكر در اسلام

 

قرآن كه دعوت به تفكر و انديشه می‏نمايد علاوه بر اينكه راههای لغزش‏ انديشه را ارائه داده است ، منابع تفكر را نيز ارائه داده است ، يعنی‏ موضوعاتی كه شايسته است انسان در آن موضوعات فكر خويش را به كار اندازد و از آنها به عنوان منابع علم و اطلاع خويش بهره‏گيری نمايد نيز ارائه داده است . در اسلام به طور كلی با صرف انرژی فكری در مسائلی كه نتيجه‏ای جز خسته‏ كردن فكر ندارد يعنی راه تحقيق برای انسان در آنها باز نيست و همچنين‏ مسائلی كه فرضا قابل تحقيق باشد فائده‏ای به حال انسان ندارد مخالفت شده‏ است .

 

 

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ یکشنبه ششم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره ده - طرح قرآنی 1444- 6/4/1389

 

با توجه به آیات 20 الی 21 علت اینکه خداوند مردم را بر حال اصحاب کهف آگاه ساخت این بود که بدانند :

 

1.   وعده خدا حق است.

2.    قیامت یقینی است .

3.   هر دو مورد*

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

[ یکشنبه ششم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  5/4/1389

 

 

عامل اصلی دوستی و محبت و نفوذ امام علی(ع) در دلها چیست؟

 

 

1- دلاوری و شجاعت

۲- پیوند الهی*

۳- قهرمان دوستی در میان ملت ها

۴- فداکاری و از خود گذشتگی

 

منبع :

صفحات  100و 101 کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) اثر شهید مطهری

 

رمز جاذبه علی

 

سبب دوستی و محبت علی در دلها چيست ؟ رمز محبت را هنوز كسی كشف نكرده است ، يعنی نمی‏توان آنرا فورموله‏ كرد و گفت اگر چنين شد چنان می‏شود و اگر چنان شد چنين ، ولی البته رمزی‏ دارد . چيزی در محبوب هست كه برای محب از نظر زيبائی خيره كننده است‏ و او را به سوی خود می‏كشد . جاذبه و محبت در درجات بالا عشق ناميده‏ می‏شود . علی محبوب دلها و معشوق انسانهاست . چرا ؟ و در چه جهت ؟ فوق‏ العادگی علی در چيست كه عشقها را برانگيخته و دلها را به خود شيفته‏ ساخته و رنگ حيات جاودانی گرفته است و برای هميشه زنده است ؟ چرا دلها همه خود را با او آشنا می‏بينند و اصلا او را مرد ه احساس نمی كنند

بلكه زنده می‏يابند ؟ مسلما ملاك دوستی او جسم او نيست زيرا جسم او اكنون در بين ما نيست و ما آن را احساس نكرده‏ايم . و باز محبت علی از نوع قهرماندوستی كه در همه ملتها وجود دارد نيست . هم اشتباه است كه‏ بگوئيم محبت علی از راه محبت فضيلتهای اخلاقی و انسانی است ، و حب علی‏ حب انسانيت است . درست است علی مظهر انسان كامل بود و درست است كه‏

انسان نمونه‏های عالی انسانيت را دوست می‏دارد اما اگر علی همه اين فضائل‏ انسانی را كه داشت می‏داشت ، آن حكمت و آن علم ، آن فداكاريها و از خود گذشتگيها ، آن تواضع و فروتنی ، آن ادب ، آن مهربانی و عطوفت ، آن‏ ضعيف پروری ، آن عدالت ، آن آزادگی و آزاديخواهی ، آن احترام به انسان‏ ، آن ايثار ، آن شجاعت ، آن مروت و مردانگی نسبت به دشمن ، و به قول‏ مولوی :

 

در شجاعت شير ربا نيستی              در مروت خود كه داند كيستی ؟

 

آن سخا وجود و كرم و . . . اگر علی همه اينها را كه داشت می‏داشت اما رنگ الهی نمی‏داشت ، مسلما اين قدر كه امروز عاطفه انگيز و محبت خيز است نبود . علی از آن نظر محبوب است كه پيوند الهی دارد. دلهای ما به طور ناخودآگاه در اعماق خويش با حق سر و سر و پيوستگی دارد ، و چون علی را آيت بزرگ حق و مظهر صفات حق می‏يابند و به او عشق می‏ورزند . در حقيقت‏ پشتوانه عشق علی ، پيوند جانها با حضرت حق است كه برای هميشه در فطرتها نهاده شده و چون فطرتها جاودانی است مهر علی نيز جاودان است.

 

 

 

 

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ شنبه پنجم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ مسابقه پیام کوتاه شماره نه - طرح قرآنی 1444- 3/4/1389

با توجه به آیه ۱۹ سوره مبارکه کهف بزرگ اصحاب کهف در مورد تهیه غذا کدام ویژگی را به آنها سفارش کرد؟

 

1.   مطلوب ترین غذا

2.   کامل ترین غذا

3.   پاکیزه و حلال ترین غذا*

 

گزینه صحیح را می توانید به شماره پيام كوتاه مسابقه 300001444 ارسال فرمایید.

 

[ پنجشنبه سوم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]

پاسخ سوال مسابقه « از تو می پرسند » -  2/4/1389

اصلی ترین تاثیر ایمان دینی در انسان ها کدام است؟


1- امید،بصیرت و آرامش

۲- خوش بینی و روشندلی*

۳- کناره گیری از دنیا

۴- تقوا و عدالت

 

منبع :

صفحه 38 تا 41 کتاب انسان و ایمان اثر شهید مطهری

 

آثار و فوائد ايمان

 

هر چند از آنچه تا كنون گفتيم تا حدی آثار ايمان مذهبی روشن گشت ، برای اينكه بهتر با آثار نيك اين " سرمايه پرارزش زندگی " و اين " ملك معنوی " آشنا بشويم مستقلا اين بحث را طرح و عنوان می‏نمائيم : تولستوی نويسنده متفكر روسی می‏گويد : ايمان آن چيزی است كه مردم با آن زندگی می‏كنند. حكيم ناصرخسرو علوی خطاب به فرزندش می‏گويد :

 ز دنيا روی زی دين كردم ايراك 

مرا بی دين ، جهان چه بود و زندان

مرا پورا ز دين ملكی است در دل 

كه آن هرگز نخواهد گشت ويران 

ايمان مذهبی آثار نيك فراوان دارد چه از نظر توليد بهجت و انبساط ، و چه از نظر نيكو ساختن روابط اجتماعی ، و چه از نظر كاهش و رفع ناراحتيهای ضروری كه لازمه ساختمان اين جهان است اينك آثار ايمان مذهبی‏ را در اين سه بخش توضيح می‏دهيم :

 

الف . بهجت و انبساط

 

اولين اثر ايمان مذهبی ، از نظر بهجت زائی و انبساط آفرينی " خوشبينی‏ " است ، خوشبينی به جهان و خلقت و هستی ايمان مذهبی از آن جهت كه‏ تلقی انسان را نسبت به جهان شكل خاص می‏دهد به اين نحو كه آفرينش را هدفدار و هدف را خير و تكامل و سعادت معرفی می‏كند طبعا ديد انسان را نسبت به نظام كلی هستی و قوانين حاكم بر آن خوشبينانه می‏سازد حالت فرد با ايمان در كشور هستی ، مانند حالت فردی است كه در كشوری زندگی می‏كند كه قوانين و تشكيلات و نظامات آن كشور را صحيح و عادلانه می‏داند ، به حسن‏ نيت گردانندگان اصلی كشور نيز ايمان دارد ، و قهرا زمينه ترقی و تعالی‏ را برای خودش و همه افراد ديگر فراهم می‏بيند و معتقد است كه تنها چيزی‏ كه ممكن است موجب عقب ماندگی او بشود تنبلی و بی تجربگی خود او و انسانهائی مانند او است كه مانند او مكلف و مسؤولند. از نظر چنين شخصی مسؤول عقب ماندگی او خودش است نه تشكيلات و نظامات كشور ، و هر نقصی وجود دارد از آنجاست كه او و امثال او وظيفه و مسؤوليت خويش را انجام نداده‏اند اين انديشه طبعا او را به غيرت می‏آورد و با خوشبينی و اميدواری به حركت و جنبش وا می‏دارد . اما يك فرد بی ايمان در كشور هستی ، مانند فردی است كه در كشوری‏ زندگی می‏كند كه قوانين و تشكيلات و تاسيسات كشور را فاسد و ظالمانه‏ می‏داند ، و از قبول آنها هم چاره‏ای ندارد درون چنين فردی ، همواره پر از عقده و كينه است او هرگز به فكر اصلاح خودش نمی‏افتد ، بلكه فكر می‏كند در جائی كه زمين و آسمان برناهمواری است ، سراسر هستی ظلم و جور و نادرستی‏ است ، درستی ذره‏ای مانند من چه اثری دارد ؟ ! چنين كسی هرگز از جهان‏ لذت نمی‏برد جهان برای او همواره مانند يك زندان هولناك است اين است‏ كه قرآن كريم می‏فرمايد : « و من اعرض عن ذكری فان له معيشه ضنكا ». هر كس از توجه و ياد من رو برگرداند ، زندگی‏ئی تنگ و پر از فشار خواهد داشت آری ، ايمان است كه زندگی را در درون جان ما برما وسعت می‏بخشد و مانع‏ فشار عوامل روحی می‏شود . دومين اثر ايمان مذهبی از نظر بهجت زائی و انبساط آفرينی ، " روشندلی‏ " است انسان همينكه به حكم ايمان مذهبی جهان را به نور حق و حقيقت‏ روشن ديد ، همين روشن بينی ، فضای روح او را روشن می‏كند و در حكم چراغی‏ می‏گردد كه در درونش روشن شده باشد ، برخلاف يك فرد بی ايمان كه جهان در نظرش پوچ است ، تاريك است‏ ، خالی از درك و بينش و روشنائی است ، و به همين سبب خانه دل خودش‏ هم در اين تاريكخانه كه خود فرض كرده تاريك و مظلم است .

پاسخ های خود را می توانید از ساعت 8 صبح تا ساعت8 شب به صورت پیامک به شماره 3000077 ارسال کرده و یا از طریق تلفن 77774444-021 و یا از طریق ایمیل atm@irib.ir  در مسابقه شرکت نمایید.

[ چهارشنبه دوم تیر 1389 ] [ ] [ نویسنده اصلی پایگاه ]
ذکر ایام هفته
درباره پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی

بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
* پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی در نظر دارد با ارایه مطالب و مقالات متنوع و اقدامات گوناگون سطح قرآنی ، مذهبی و دینی کاربران را افزایش دهد. لذا از شما دوست گرامی نیز دعوت میشود تا با معرفی این پایگاه به دوستان خود ما را در انجام این کار یاری دهید.

* برای تبادل لینک ابتدا ما را با نام «پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی» و آدرس www.soalat-quran.ir لینک کرده وسپس به ما خبر دهید تا ما هم شما را با نام دلخواه خود لینک نماییم.

* از امکانات پایگاه مانند مقالات ، رساله مراجع ، پاسخ گویی آنلاین سوالات دینی ، درس هایی از قرآن ، تبلیغات رایگان و ویژه ، مقالات به زبان های دیگر ، پخش زنده اماکن متبرکه ، استخاره آنلاین ، پخش شبکه های بین المللی اسلامی ، دفاع مقدس ، دانلود قالب ، تم ، نرم افزار ، کلیپ و ... استفاده نمایید.

* بر اساس تصمیم جدید از ابتدای خرداد ماه سال 1390 نظراتی که جنبه تبلیغاتی دارند مانند بازدید از وبلاگ ، فروشگاه اینترنتی ، تبلیغ نرم افزار ، تبلیغ کالا و .... مورد بررسی قرار می گیرد و مطالعه می شود اما امکان نمایش وجود ندارد.


* مداخل ورودی پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی :

مدخل سریع و جدید :

www.soalat-quran.ir

مداخل فرعی و رابط :

www.soalat-quran.net.ms
www.soalat-quran.info.ms
www.soalat-quran.com.au.ms
www.soalat-quran.orq.ir
www.soalat-quran.tk
www.soalat-quran.veb.ir
www.soalat-quran.sub.ir
www.soalat-quran.plb.ir

مدخل پایه و سرور :

www.soalat-quran.blogfa.com

سامانه پیامک کوتاه : 30005390110110

* پیامک های خود را فقط به شماره دریافت پیامک ارسال کنید. در صورت فرستادن به سامانه های ارسال پیامک ، متن شما به دست ما نخواهد رسید.

* عضویت در سامانه پیامک سایت به علت ترافیک بالای دریافتی فعلا تا اطلاع بعدی متوقف می باشد. دوره جدید ثبت نام پیامکی در آینده انجام می شود. دوستانی که قبلا ارسال پیامک داشتند شماره آنها ثبت و ذخیره شده است.

* نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را می توانید به سامانه پیامک ارسال فرمایید.

* برای عضویت در گروه خبری تحلیلی اقوم - پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی ، یک ایمیل بدون متن و عنوان به آدرس soalat-quran+subscribe@googlegroups.com بفرستید یا می توانید از قسمت امکانات جانبی سایت برای عضویت در گروه بهره ببرید.


پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی
دانشنامه عاشورا
مترجم - Translate
امکانات جانبی

 

آشنایی با امکانات پایگاه

 

جستجو در سایت

 

خبرخوان سایت